2014-03-17

    Satirinslag om diabetiker frias av granskningsnämnden

    Inslaget i satirprogrammet Tankesmedjan i Sveriges Radio P3 utgick från nyhetsrapporteringen om att staten inte längre subventionerade insulinpumpar. Inslaget anmäldes av 126 personer som bland annat tyckte det var kränkande mot diabetiker. Nämnden ansåg inte att inslaget stred mot bestämmelserna.

    Nämnden uttryckte i beslutet förståelse för att programledarens raljerande och tillspetsade formuleringar kunde uppfattas som smaklösa och stötande och att lämplig­heten i att sända inslaget kunde diskuteras. Nämnden ansåg dock att inslaget inte var uppenbart kränkande. Tre ledamöter var skiljaktiga och ville fälla inslaget (beslut 13/02686).

     

    Partiskt och osakligt reportage i Sveriges Radio P4 Skaraborg

    I ett inslag i P4 Direkt intervjuade reportern en pastor vid Hillsong Church och ställde bland annat frågor om hans inställning till samkönade äktenskap och abort. I en intervju med en annan person gjorde reportern en alltför långtgående tolkning av pastorns uttalanden och pastorn tillskrevs åsikter som han inte hade gett uttryck för. Reporterns förhållningssätt var så värderande att inslaget blev partiskt och osakligt (beslut 13/02554 ).

     

    Nämnden fällde också inslag i SVT:s Aktuellt och SR:s Lokala Nyheter i Sveriges Radio P4 Malmöhus för osaklighet. De handlade om hur mycket Staffanstorp kommun spenderat på en fastighetsmässa i Frankrike (beslut 13/02207). Även ett inslag i Nyheter från P4 Sörmland som handlade om Björkviks församling fälldes för att kritik inte fick bemötas (beslut 13/02868).

     

    Nämnden friade inslag med vinstpresentationer i SVT:s Tillsammans för världens barn (beslut 13/02280), ett avsnitt i Uppdrag granskning (beslut 13/02207) inslag om en väljarundersökning i Rapport (beslut 13/02288), inslag om en kommunpolitiker i TV4Nyheterna (beslut 13/02303), ett inslag om Fremskrittspartiet i Morgonekot i P1 (beslut 13/02633) och ett inslag om hot mot Östgöta Correspondenten i SVT:s Sverige idag (beslut 13/02771).

     

    Nämndens alla beslut finns att läsa på vår webbplats.

    Senast uppdaterad 2014-11-07